از میان سازها و ادوات موسیقی مختلف، ارگ یکی از محبوب ترین سازهایی است که نوازندگان زیادی هم در سطح جهان، توانایی نواختن با این ساز بی نظیر را دارند. ارگ یا همان کیبوردها به طور کلی به ۴ دسته بندی کلی ارگ ارنجر، آموزشی، سینتی سایزر و ورک استیشن تقسیم بندی می شوند.

بر اساس این دسته بندی ارگ های سینتی سایزر عمدتا مورد استفاده تولید کنندگان موسیقی هستند. این افراد بیشتر به دنبال خلق صداهای جدید بوده و سعی می کنند آن ها را در ارگ خود تولید کنند و در قطعات مورد استفاده قرار دهند.

ارگ های ارنجر که به کیبورد ارنجر معروف هستند و سازهای بی نظیری مانند ارگ pa80 و pa4x از بهترین نمونه های آن هستند، به دلیل ماهیت این نوع از کیبوردها، بیشتر در اجراها مورد استفاده قرار می گیرند. به سبب قیمت ارگ ، قابلیت های متنوع و لذت بالای نوازندگی، این نوع از ارگ ها طرفداران بی شماری در سراسر جهان دارند.

ارگ های آموزشی هم، همانطور که از نام آن ها پیداست بیشتر برای هنرجویان موسیقی مورد استفاده قرار می گیرند. اما این نکته را مد نظر داشته باشید که می توانید حتی با خرید ارگ آموزشی مناسب، سال ها از آن ساز حتی در اجراهای زنده و ساخت قطعات موسیقی استفاده کنید.

اما آخرین دسته بندی متعلق به ورک استیشن هاست. ارگ هایی که با ارائه ویژگی های بی نظیر، تکمیل کننده مشخصات ارگ های سینتی سایزر هستند. در ارگ های ورک استیشن می توانید با امکانات بی نظیری که نرم افزار دستگاه در اختیار شما قرار می دهد یک قطعه موسیقی را بدون استفاده از کامپیوتر یا سایر ابزار ها به طور کامل تولید و ویرایش  کنید.

ارگ ساز کلاویه داری است که طراحی آن برگرفته از مادر سازهای موسیقی یعنی پیانو است. از معتبرترین برندهایی که در زمینه تولید ارگ فعالیت می کنند می توان به کرگ، یاماها، کاسیو، استودیولاجیک و … اشاره کرد.

معرفی چند نمونه از ارگ ها:

نت فارسی طلایی

   ۱- ارگ Pa4X از کمپانی کرگ

با ارگ Pa4X می توانید با یک گروه سازهای پس زمینه، تک نوازی کنید و تا حدی که خلاقیت شما اجازه می دهد به سرعت به آهنگسازی بپردازید. ارنجرهای سری Pa شرکت Korg انتخاب اول بسیاری از آهنگسازان است و ارگ های نسل چهارمی Pa4X بیش از تمام نسخه های پیشین خود صداها، استایل ها و افکت های مختلف در اختیارتان قرار می دهد.

Pa4X از موتور صدای EDS-X بهره می برد تا دقیق ترین و طبیعی ترین صدایی را ارائه دهد که تا بحال در ارنجرهای سری Pa شنیده شده است.

 

از ذخیره کردن ایده های موسیقایی اولیه گرفته تا اجرا کردن روی استیج، نمایشگر لمسی هفت اینچی این ارنجر جستجوی موزیک ها، پیدا کردن و مدیریت صداها و تنظیم افکت ها را برای شما آسان می نماید. Pa4X ارنجری است که خلاقیت شما را شکوفا کرده و محدودیت ها را از سر راه شما کنار می زند.

مهمترین ویژگی های ارگ PA4X

● دارای ۶۱ عدد کلاویه نیمه سنگین با قابلیت velocity و افترتاچ

● نمایشگر لمسی هفت اینچی

● بیش از ۱۵۰۰ صدای ساز و قابلیت ذخیره سازی صداهایی که خودتان تولید می کنید

● دارای بیش از ۱۴۰ افکت مختلف برای ارتقای صداها

۲- ارگ یاماها A3000

ارگ ارنجر PSR-A3000 از یاماها، جهانی از موسیقی را پیش روی شما می گذارد. این کیبورد مجهز به امکانات مورد نیاز برای اجرای سبک‌هایی از جمله ایرانی، عربی، خلیجی، ترکی و یونانی و بهترین راهکار برای تجربه‌ سبک‌های جدید و خاص است.

PSR-A3000 مجهز به جوی‌استیک و رابط کاربری ساده و مدرن است و دسترسی شما به صداهای متفاوت را بسیار ساده می کند. با استفاده از این کیبورد ارنجر، همواره به امکاناتی الهام بخش برای تولید موسیقی دسترسی خواهید داشت.

ارگ

مهمترین ویژگی های ارگ یاماها A3000

● دارای ۴۰۰ سبک مختلف

● ضبط کننده داخلی با ۱۶ ترک

● ضبط و پخش مجدد صدا از طریق USB

● اسپیکر داخلی ۳۰ وات استریو

۳- ارگ PA600 از کمپانی Korg

Pa600 یک طراحی منسجم با صداهایی طبیعی و طیف وسیعی از استایل های موسیقی را در اختیارتان می گذارد. این ارگ بی نظیر کرگ، از موتورهای صدای RX وDNC بهره می برد که به وسیله ی آن ها می توانید صداهایی بسیار طبیعی تولید کنید و اجرایی داینامیک داشته باشید.

این ارگ ارنجر دارای ۳۶۰ استایل مختلف، یک نمایشگر بزرگ و بیش از ۹۵۰ صدا می باشد. به بیانی ساده Pa600 یک ارنجر قدرتمند است که کار کردن با آن ساده می باشد.

همچنین این ارگ دارای ۱۲۵ افکت می باشد که می توانید به وسیله ی آن ها صدای خود را شکل بدهید. همچنین هر ترک دارای یک اکولایزر اختصاصی است که شامل یک اکولایزر پارامتریک چهار بانده و یک لیمیتر روی خروجی اصلی می باشد. شما نه تنها قادر هستید که موزیک خود را روی Pa600 بسازید، بلکه می توانید با استفاده از افکت ها، موزیک خود را برای اجرای زنده نیز آماده کنید.

مهمترین ویژگی های ارگ PA600

● ارگ ارنجر حرفه ای با بیش از ۳۶۰ استایل موسیقی و ۹۵۰ صدا

● صفحه ی لمسی بزرگ برای جستجوی آسان

● قابلیت Guitar Mode2 برای اجراهای گیتار بسیار طبیعی

● دارای دو عدد اسپیکر ۱۵ وات

۴- ارگ یاماها Montage 6

ارگ پرچم دار Montage 6 از کمپانی خوش نام یاماها قابلیت های طراحی صدای شما را متحول می کند. این ارگ که بر پایه ی کیبورد افسانه ای یاماها یعنی DX و کیبوردهای سری Motif ساخته شده، به وسیله ی ماتریس قابل تنظیم Motion Control کار می کند که دسترسی به دو موتور قدرتمند سینتی سایز را برای شما فراهم می کند.

این ارگ دارای ۶۱ کلاویه از نوع نیمه سنگین با کیفیت بالا می باشد که دارای قابلیت افترتاچ نیز هستند. این سینتی سایزر برای آهنگسازها، نوازندگان کیبورد، طراحان صدا و تنظیم کننده ها گزینه ی فوق العاده ای خواهد بود.

مهمترین ویژگی های ارگ یاماها Montage 6

● دارای ۶۱ کلاویه  نیمه سنگین با قابلیت افترتاچ

● وجود Super Knob که اجازه ی تغییر دادن چندین پارامتر را به صورت همزمان می دهد

● موتور افکت قدرتمند برای ایجاد صداهایی خارق العاده

● دارای ۱۲۸ نت پلی فونی

خرید ارگ از دیجی کالا

منبع: khabaronline

برخی از نت های طلایی

مطالب مرتبط

ارگ

معرفی ارگ ها

از میان سازها و ادوات موسیقی مختلف، ارگ یکی از محبوب ترین سازهایی است که نوازندگان زیادی هم در سطح جهان، توانایی نواختن با این

ادامه مطلب »